Sunday 22 September 2019

BBM3410Satu2019 : NENEK DAN DATUK

Cerita Sosial 1 mengisahkan seorang budak lelaki bernama Alim yang teruja untuk pulang ke kampung nenek dan datuknya di Kajang. Sebaik sampai, Alim terus keluar mencari ayam dan itik. Alim menangis apabila tidak menemui apa yang dicari. Nenek memujuk Alim dengan menunjukkan sekumpulan ayam dan itik yang berada di dalam reban baharu. Seterusnya, Alim masuk ke dalam rumah dan sekali lagi menangis apabila melihat keadaan rumah nenek berubah. Keluarga Alim sedih dengan kelakuan aneh Alim yang nampaknya terlalu rindukan suasana kampung yang dulu.

Dirujuk daripada buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi, Normaliza Abd Rahim


Jenis multimedia yang boleh digunakan bagi penyebaran cerita sosial di atas ialah :

1. Twitter

Twitter adalah satu rangkaian sosial yang membenarkan penggunanya berkongsi cerita, kisah, kejadian yang telah berlaku atau sedang berlaku dengan menggunakan 140 huruf dalam satu masa.



2. Facebook
 
Facebook adalah media sosial yang digunakan secara meluas di seluruh negara tanpa mengira umur, agama dan bangsa. Facebook menjadi pilihan ramai kerana ia dapat menyampaikan maklumat secara cepat dan umum . Pengguna Facebook bebas mempamerkan apa sahaja yang mereka mahu termasuklah menyebarkan cerita sosial.

No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019: KETIKA DAN KALIMAT

Assalamualaikum. 🌸Pada semester akhir di Universiti Putra Malaysia saya dan rakan seperjuangan Bahasa dan Linguistik Melayu (BLM) yang ...