Monday 30 September 2019

BBM3410Satu2019: TIPS BELAJAR DENGAN MUDAH


Assalamualaikum.

Hari ini saya mahu berkongsi dua tips untuk belajar dengan mudah dan berkesan. Tips ini boleh diguna pakai oleh semua lapisan umur bermula sekolah rendah, menengah dan peringkat pengajian tinggi.

Tips yang pertama ialah belajar dalam suasana atau keadaan yang selesa. Sebelum memulakan proses pembelajaran, pelajar mestilah mencari tempat yang sesuai seperti di bilik bacaan, perpustakaan dan pelbagai lagi untuk menelaah. Hal ini demikian kerana, seperti yang sudah sedia maklum tempat yang disebut di atas, sunyi dan bebas dari sebarang kebisingan. Tempat-tempat demikian juga tidak terlalu gelap. Suasana yang gelap tidak sesuai dijadikan tempat belajar kerana bimbang pelajar akan cepat mengantuk.

Tips yang kedua pula ialah membuat nota ringkas. Hal ini demikian kerana nota yang panjang berjela-jela menyebabkan pelajar cepat bosan. Oleh itu, pelajar digalakkan membuat nota sendiri mengikut kreativiti masing-masing. Nota yang terbaik ialah nota yang ringkas dan padat. Nota juga boleh ditulis menggunakan akronim serta dibuat dalam bentuk carta. Nota berkenaan boleh ditampal di tempat yang mudah dilihat dan dibaca seperti di sisi katil atau di meja bacaan.



No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019: KETIKA DAN KALIMAT

Assalamualaikum. 🌸Pada semester akhir di Universiti Putra Malaysia saya dan rakan seperjuangan Bahasa dan Linguistik Melayu (BLM) yang ...