Thursday 26 September 2019

BBM3410Satu2019 : MASIH DI SINI

Assalamualaikum.
Pada hari ini saya akan menceritakan salah satu pengalaman terbaik yang dilalui sepanjang menjadi penuntut Universiti Putra Malaysia. Pengalaman yang dimaksudkan ialah pengalaman mempelajari bahasa asing. Pada semester 1 iaitu tiga tahun yang lalu, saya diwajibkan mengambil satu subjek bahasa asing sebagai bahasa ketiga. Memandangkan bahasa asing yang agak digemari ramai seperti Arab, Mandarin dan Jepun sudah penuh kuotanya maka saya dengan terpaksa menghayun kaki ke pejabat am untuk mendaftarkan diri dalam kelas bahasa asing Thai.

Bahasa Thai diajar oleh pensyarah kelahiran negara gajah putih, Thailand iaitu Jittima Jehmong atau lebih mesra dipanggil kruni (guru dalam bahasa Thai). Jujur pada  mulanya agak susah kerana bahasa Thai jauh berbeza dengan bahasa Melayu. Bahasa Thai mempunyai sistem tulisannya yang tersendiri. Bahasa Thai juga mempunyai lima intonasi seperti mendatar, tinggi, rendah, turun dan naik. Namun lama-kelamaannya saya semakin berminat untuk mempelajari lebih mendalam tentang bahasa Thai. Dalam kelas bahasa Thai saya bukan sahaja diajar mengenal huruf, angka, perkataan,  dan membuat ayat malah turut diajar menyanyi dan berlakon untuk memantapkan lagi sebutan bahasa Thai.

Kelas bahas Thai juga memberi peluang kepada saya untuk menyambut Pesta Songkran iaitu sambutan tahun baru masyarakat Thai. Pada hari berkenaan semua orang menyimbah air ke arah satu sama lain. Masyarakat Thai percaya acara itu merupakan simbolik membersihkan diri daripada sifat-sifat yang tidak baik. Dengan mengikuti kelas bahasa Thai saya juga berkesempatan memakai pakaian dan merasa makanan tradisional Thai pada hari Cultural Day.




  

No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019: KETIKA DAN KALIMAT

Assalamualaikum. 🌸Pada semester akhir di Universiti Putra Malaysia saya dan rakan seperjuangan Bahasa dan Linguistik Melayu (BLM) yang ...