Monday 30 September 2019

BBM3410Satu2019: SUATU KETIKA

Assalamualaikum.

Apa yang dimaksudkan dengan keluarga? Keluarga ialah sekumpulan manusia yang paling dekat dalam hidup kita. Begitu juga dengan saya. Tanpa keluarga saya yakin saya tidak mampu untuk menghasilkan penulisan ini. Saya dibesarkan dalam keluarga yang sederhana tapi cukup bahagia.

Tunjang utama dalam keluarga saya sudah pasti ibu saya. Ibu saya bernama Syarifah binti Mat. Ibu saya dilahirkan di Kuala Terengganu dan berusia 45 tahun. Ibu saya merupakan anak tunggal. Ibu saya bekerja sebagai peniaga pada setiap hari Jumaat di Pasar Tani. Pada musim perayaan, ibu saya juga mengambil tempahan menjahit baju. Ibu saya seorang wanita yang kuat. Meskipun letih mengerah tenaga bekerja untuk menyara anak-anak, namun sekalipun ibu tidak pernah mengeluh. Keutamaan ibu saya ialah kesenangan, keselesaan serta kejayaan anak-anaknya. Anggota keluarga saya yang seterusnya ialah ayah saya. Ayah saya bernama Mohamad Sahabudin bin Awang. Ayah saya ialah anak jati Kelantan. Ayah saya kini berusia 49 tahun. Ayah saya merupakan anak kedua dalam keluarga. Ayah saya bekerja sebagai pembantu perubatan di Klinik 1 Malaysia Kuala Krai, Kelantan.

Saya juga mempunyai tiga orang adik perempuan dan seorang adik lelaki. Nama adik perempuan saya yang pertama ialah Nurul Athirah. Athirah berusia 20 tahun. Athirah  merupakan pelajar tahun dua di Universiti Sains Malaysia. Adik kedua saya pula bernama Ahmad Azri. Azri berusia 18 tahun dan kini menyambung pengajian di UniKL Miat. Adik saya yang seterusnya ialah Ainul Mardiah dan Ain Najwa. Kedua-dua masih bersekolah di peringkat rendah dan menengah. Saya dan adik-beradik saya sangat akrab. Walaupun kami sering bergaduh tapi pergaduhan itu tidak berpanjangan kerana kami akan berbaik semula hanya dalam beberapa minit.  

No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU2019: KETIKA DAN KALIMAT

Assalamualaikum. 🌸Pada semester akhir di Universiti Putra Malaysia saya dan rakan seperjuangan Bahasa dan Linguistik Melayu (BLM) yang ...